2011-02-05

Ubuntu-no IRC meeting 5th February 2011:

Summary: https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-no/2011-February/000485.html

IRC log

[21:08] <jo-erlend> tenker vi sier at møtet er igang. Og jeg foreslår at i fremtiden, finner vi bedre tidspunkt for møter.
[21:08] <Sakarias> vedtatt !
[21:10] <jo-erlend> av de tingene som er på agendaen, er spørsmålet om hva vi gjør med Ubuntu.no viktigst. For et år siden, var det veldig mye større aktivitet på forumet enn det er nå. Kanskje det betyr at folk har færre problemer med Ubuntu nå enn de hadde da, men det kan også bety at folk har gitt opp fordi det er lite aktivitet der, eller at folk ikke er klar over at det finnes. 
[21:12] <jo-erlend> det er synd at SlimG ikke er her, for det handler om mer enn forum. Ubuntu.no fremstår ikke som et særlig seriøst nettsted, sånn som jeg ser det. Hva kan vi gjøre? 
[21:12] <Sakarias> vet ikke, aldri brukt det norske forumet, rett og slett pga jeg ikke bruker norsk i ubuntu. og feilmeldingene søker på peker meg i rettning ubuntuforum.org
[21:17] <jo-erlend> jeg er egentlig ganske for det å formalisere Ubuntu Norge sånn at vi kan ha en kasse og få gjort ting på en litt mer profesjonell måte. Men akkurat nå, virker ikke det som en veldig stor mulighet, hvis vi ikke engang klarer å få folk til å stille opp til møter på nett. Hvis det overhodet skal være mulig å danne en organisasjon, så må vi først og fremst finne ut hvor mange som er villige til å gjøre noe og hva de e
[21:17] <jo-erlend> r villige til å gjøre. Hvordan gjør vi det?
[21:19] <Sakarias> finne ut hvilke oppgaver man vil ha løst, og slenge en epost ut på lista og høre om noen som er villige
[21:20] <jo-erlend> ja, det er en mulighet. Spørsmålet er hvor mange aktive som egentlig følger med på den listen. 
[21:20] <Sakarias> aner ikke
[21:20] <jo-erlend> hvem er det egentlig her som har oversikt over den listen? Eller driftes den helt sentralt?
[21:21] <Sakarias> aboslutt ingen anelse
[21:23] <jo-erlend> da er det noe å finne ut. Det er i det hele tatt ganske mange ting, i hvertfall jeg, ikke har oversikt over. Det ville være nyttig å få en oversikt, i hvertfall hvis målet skal være å formalisere noe som helst.
[21:27] <jo-erlend> ...?
[21:28] <SlimG> Beklager forsinkelse, møte på gang?
[21:28] <Sakarias> prøver iallfall :P
[21:29] <jo-erlend> SlimG, vi har snakket bittelitt om web og om mailinglista. Har du peiling på ml også? For eksempel hvor mange det er som er påmeldt?
[21:29]  * SlimG leser loggen nå
[21:30] <SlimG> Jeg vet intet om mailinglisten
[21:30] <SlimG> Tror kanskje det er Simira som administrer den
[21:31] <shazzr> Mailingliste? Hvorfor bruker man ikke RSS mer aktivt?
[21:32] <SlimG> ?!
[21:32] <jo-erlend> mailinglister og rss brukes på forskjellige måter, men jeg er enig i at RSS er noe vi må se på.
[21:32] <SlimG> RSS != mailingliste
[21:33] <SlimG> Hvor vil dere ha RSS? på mailinglisten?
[21:33] <shazzr> Hva bruker man en mailingliste til?
[21:33] <jo-erlend> jeg tenker at hvis det finnes folk som skriver om Ubuntu på norsk, på bloggene sine, så bør vi samle dem på ubuntu.no. 
[21:34] <jo-erlend> shazzr, alle kan sende mail til listen, så blir mailen sendt til alle medlemmer. Det gjør det til en fin måte å diskutere på. 
[21:34] <SlimG> blogrull tenker du på?
[21:34] <Sakarias> jo-erlend: du tenker på en planet? 
[21:34] <jo-erlend> ja. 
[21:35] <jo-erlend> spørsmålet er jo om det finnes særlig mange som blogger om det, eller om det eventuelt er mulig å få folk til å begynne med det og i såfall hvordan. 
[21:35] <shazzr> jo-erlend: Hvorfor ikke bruke et forum med med RSS-støtte? Litt som delogbruk.ning.com...
[21:36] <jo-erlend> vi har et forum som støtter RSS. Mail er noe annet. 
[21:38] <jo-erlend> det ene utelukker ikke det andre, men terskelen for å legg inn en post på et forum, bør være lavere enn å sende mail ut på mailinglisten. Mail kan virke mer påtrengende enn RSS, på godt og ondt. 
[21:38] <shazzr> Kaster en brannfakkel nå, i og med at jeg har begynt å henge på IRC igjen, men er ikke mailinglister litt 90-talls? Personlig har jeg aldri brukt det. Har vanskelig for å se for eg at nye Ubuntu-brukere skulle benytte seg av slikt....
[21:39] <jo-erlend> mailinglisten bør heller ikke være for nybegynnere som søker etter hjelp, men heller et sted hvor man sender ut informasjon og har diskusjoner om selve miljøet. 
[21:39] <Sakarias> shazzr: forum er enda eldre, da det er en videreføring av gode gamle BBS
[21:40] <shazzr> Sakarias: mulig det, men det er lavere terskel for bruk av forum kontra mailinglister føler jeg.
[21:40] <shazzr> Men hey...nå har jo ikke jeg deltatt særlig aktivt i "miljøet" etter at voksenlivet tok meg. ;)
[21:40] <jo-erlend> de utelukker ikke hverandre og bør ikke brukes på samme måte. 
[21:40] <Sakarias> shazzr: kommer helt ann på formålet... jeg kommer aldri til å besøke forum.ubuntu.no for å finne ut når neste medlemsmøtet er, det vil jeg heller ha på en maillingliste, eller enda bedre, en caldav link
[21:41] <jo-erlend> vedtatt! Heretter setter vi opp sånt i kalendere og gjør lenken tilgjengelig via alle kanaler som vi kan. 
[21:42] <jo-erlend> SlimG, finnes det noe sentralt sånt, eller er det noe vi eventuelt må sette opp selv?
[21:42] <SlimG> Jeg tar bare vare på loggen og lager en TODO liste i morgen som alle han se
[21:43] <jo-erlend> som referat, mener du, eller?
[21:43] <SlimG> mhm.. ikke relatert til kalenderforslaget
[21:43] <jo-erlend> ja, det var det jeg hadde tenkt å gjøre, men ettersom du sa det høyt, er jeg villig til å la deg gjøre jobben. :>
[21:44] <SlimG> Kan vi bruke en eksisterende kalendertjeneste som google calender?
[21:44] <brik> hvor finner man mailingslista?
[21:44] <jo-erlend> alle Ubuntus mailinglister finnes på http://lists.ubuntu.com
[21:44] <Sakarias> https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-no
[21:45] <brik> ta
[21:45] <brik> så etter den på ubuntu.no
[21:46] <jo-erlend> SlimG, jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan gjøre det, men hvis det allerede finnes en infrastruktur for miljøet, så foretrekker jeg å bruke den. 
[21:47] <Sakarias> Hmm, det vi trenger, er bedre infromasjon på ubuntu.no om hvor man finner informasjon. Slik som denne kanalen, maillinglisten, ical (når det kommer) osv
[21:48] <jo-erlend> ja og for at folk faktisk skal bruke ubuntu.no, trenger vi å gjøre den litt mer aktiv. 
[21:49] <Sakarias> jupp, finner faktisk ikke neo spes info om ubuntu norge, bare om ubuntu og Canonical
[21:49] <Sakarias> finner igrunn websiden rimelig ubrukelig slik den fremstår i dag
[21:50] <jo-erlend> det er ingen tvil om at vi har noe å jobbe med. 
[21:50] <Sakarias> info ubuntu norge, gjerne gode guider om hvordan gjøre ting
[21:50] <Sakarias> er ting som virkelig magler
[21:50] <Sakarias> mangler*
[21:50] <SlimG> Litt oppdatering fyi om meg og ubuntu.no: jeg har ikke rørt siden på noen måneder pga. jobb. Jeg kan sette av tid til å forbedre siden igjen, men jeg vil gjerne slippe å bidra med innhold pga. tidsmangel
[21:51] <jo-erlend> ja. Spørsmålet er hva som skal til for at folk skal begynne å engasjere seg.
[21:51] <shazzr> jo-erlend: Nedetid hos Facebook? ;)
[21:52] <jo-erlend> shazzr, hvabehager?
[21:52] <Sakarias> SlimG: hvor enkelt er det for f.eks meg å skrive en guide og få lagt den ut på ubuntu.no ?
[21:54] <SlimG> Sakarias: Hvis du er moderator så kan du gjøre det med en gang, hvis du er vanlig bruker kan du ikke, fordi moderator modulen ikke er satt opp riktig
[21:54] <jo-erlend> jeg føler vel egentlig at guider og slikt hører mer hjemme på wikien. Det skal være mulig for locoer å ha sin egen seksjon på wikien. Det er noe vi bør se på.
[21:55] <SlimG> jo-erlend: wikien på ubuntu.com?
[21:55] <jo-erlend> ja. 
[21:55] <Sakarias> hvor nå enn de havner, så bør forsiden (ubuntu.no) ikke være statisk og linke til nytt innhold
[21:56] <SlimG> jo-erlend: Er det laget til for å ha guider der på norsk?
[21:56] <jo-erlend> SlimG, wiki.ubuntu.com/ubuntu-no/vi_begynner_her? 
[21:56] <SlimG> jo-erlend: greit nok, forumet er iallefall ikke riktig plass mener jeg
[21:57] <jo-erlend> tenker du på selve wikien, om den kan oversettes? Det vet jeg ikke. Jeg hadde et inntrykk av at den gjorde det automatisk basert på brukerens språkvalg. 
[21:57] <jo-erlend> forum er definitivt ikke riktig sted. Guider må kunne utvikles over tid og av forskjellige mennesker. Der egner forum seg svært dårlig. 
[21:57] <SlimG> jo-erlend: Jeg tenkte om det gikk an å oversette de eksisterende guidene på wiki.ubuntu.com på en naturlig måte
[21:58] <jo-erlend> noe sånt som å oversette help.ubuntu.com til hjelp.ubuntu.no, for eksempel? Det går an, men det er veldig mye jobb.
[21:59] <Sakarias> og fryktelig kjedelig
[21:59] <SlimG> Og mye jobb med å oppdatere når de engelske guidene oppdateres
[22:00] <jo-erlend> jeg føler kanskje at det viktigste vi kan gjøre nå, er å få kartlagt hvem som faktisk er interessert i Ubuntu Norge og hva de eventuelt er villige til å gjøre. Ellers blir dette bare tåkeprat og dagdrømming. 
[22:00] <Sakarias> jo-erlend: det kalles brainstorming
[22:01] <jo-erlend> jada og det er helt greit. Det var ikke sånn ment. :)
[22:02] <jo-erlend> men hvis vi ikke vet hvilke ressurser vi har, så er det vanskelig å planlegge eller å vite hva som er realistisk og hva som ikke er det. 
[22:03] <Sakarias> hvem er det som vet det? ruben?
[22:04] <jo-erlend> jeg vet ikke om noen vet det. Hvis alle har like dårlig oversikt som jeg har, så vet jeg hva jeg vil foreslå som primæroppgave fremover. 1) kartlegg. 2) dokumenter. 
[22:05] <jo-erlend> hvis vi overhodet skal tenke på å stifte noen forening, så må vi vite hvem som er interessert. Men det samme gjelder forsåvidt også arbeid med webben og sånne ting. 
[22:09] <jo-erlend> ... jeg går og spiser bakt potet. 
[22:09] <Sakarias> kos deg
[22:10] <SlimG> Vi kan godt lage en liste, men jeg kan gjerne fortsette med ansvaret utvikling og vedlikehold av drupal på ubuntu.no
[22:10] <brik> kan godt hjelpe til med diverse, f.eks oversette
[22:10] <Sakarias> SlimG: så lenge jeg slipper å vedlikeholde drupal, så er det greit for meg :P
[22:10] <SlimG> :) flott
[22:11] <Sakarias> men innholdet bør bli bedre...
[22:11] <Sakarias> men det er en gruppeoppgave
[22:12] <SlimG> Det som fungerer greit for meg er om folk prøver å gjøre akkurat det de vil på ubuntu.no, og gir meg en lyd når de støter på mangler og irritasjonsmoment
[22:12] <Sakarias> høres helt greit ut det
[22:13] <Sakarias> drifteren av ubuntu.no er iallfall på plass... da er det bare å finne ut av hva man vil med siden
[22:13] <Sakarias> noen forslag?
[22:16] <brik> synes forslaget om bloggplanet høres bra ut
[22:17] <Sakarias> sette opp en planet er gjort på et par minutter, men planeten trenger innhold... hvem i norge blogger om ubuntu ?
[22:19] <brik> eller hvem i norge blogger om ubuntu på norsk :<
[22:19] <SlimG> twitter #ubuntuno tag ;)
[22:20] <Sakarias> hehe
[22:21] <Sakarias> det vakke mange treff på twitter med den hash-taggen
[22:25] <SlimG> Går sikkert an å filtrere ut norske tweets med #ubuntu tag
[22:25] <SlimG> fwiw
[22:28] <huayra> Hei,
[22:28] <huayra> jo-erlend, 
[22:28] <huayra> ble det noe møte?
[22:28] <Sakarias> god kvled huayra 
[22:28] <Sakarias> kveld*
[22:28] <huayra> hei Sakarias 
[22:29] <huayra> god kveld
[22:29] <huayra> fikk ikke kommet før nå :(
[22:29] <Sakarias> siden jo-erlend er å spiser... så kan man vel si et det ble et slags møte 
[22:29] <huayra> så bra :)
[22:30] <brik> med supert oppmøte
[22:30] <Sakarias> yes... 4 stk :P
[22:30] <huayra> Det er jo bedre enn ingen
[22:30] <huayra> er møtet hevet allerede regner jeg med?
[22:30] <Sakarias> har igrunn ikke hevet noe
[22:32] <huayra> har alle punktene blitt gjennomgått 
[22:32] <huayra> ?
[22:32] <Sakarias> igrunn ikke
[22:32] <huayra> hei brik 
[22:32] <brik> hei huayra 
[22:33] <Sakarias> - Formalisering av Ubuntu Norge (hvem gjør/har ansvaret for hva/når)
[22:33] <huayra> er alle de fire som var på møtet her fremdeles (utenom jo-erlend som er spiser)?
[22:33] <Sakarias> - Planer for Ubuntu.no
[22:33] <Sakarias> de to vi snakket mest om
[22:33] <Sakarias> brik er her, jeg er her, SlimG er du her enda?
[22:33] <huayra> han er idle
[22:34] <huayra> kanskje han kommer tilbake
[22:34] <Sakarias> mye mulig... han ytrert iallfall ønske om å fortsette å drifte ubuntu.no siten
[22:35] <huayra> flott
[22:35] <huayra> gir det mening å forsette å diskutere ting nå eller hva synes dere?
[22:36] <Sakarias> for meg så kan vi godt forstette å diskutere
[22:36] <huayra> brik?
[22:36] <brik> jepp
[22:36] <huayra> Sakarias kunne du kanskje sende meg loggene så blir jeg oppdatert i det som ble nevnt?
[22:37] <huayra> så slipper jeg å ta opp saker som er blitt behandler ;)
[22:37] <huayra> *behandlet
[22:37] <Sakarias> hmm, har vi ikke en slik logbot her?
[22:37] <hjd> logger her -> http://irclogs.ubuntu.com/2011/02/05/%23ubuntu-no.html
[22:38] <hjd> huayra: ^
[22:39] <huayra> takk hjd 
[22:39] <brik> den stopper kl 22.00?
[22:41] <hjd> brik: regner med botten som logger det er i en annen tidsone. Møtet starter 2100 der, så er vel utc
[22:42]  * huayra leser loggene før jeg sier noe
[22:42] <Sakarias> kjør på... 6-7 timer til jeg skal finne senga
[22:47] <huayra> ok
[22:48] <huayra> jeg eleser jun til kl 23
[22:48] <huayra> men jeg får en viss idé om hva som skjedde
[22:48] <huayra> *leser kun
[22:48] <huayra> - Aktivitetsplan for 2011
[22:48] <huayra> - Samarbeidsmuligheter med andre organisasjoner (OLUG, BLUG, NUUG, FRISK)
[22:48] <huayra> - Evt.
[22:49] <huayra> er det som er igjen, men uten å formalisere Ubuntu Norge kommer vi ikke langt med de
[22:49] <huayra> kom det frem noe mer formalisert enn at det er noen som vil engasjere seg litt mer?
[22:50] <huayra> Sakarias, brik og andre, skal vi diskutere det videre?
[22:50] <Sakarias> kjør på
[22:50] <Sakarias> jeg er nysgjerrig på hva dere legger i formalisering
[22:51] <huayra> Sakarias, vel det vi snakker om er å ha en gruppe mennesker som jobber aktivt
[22:51] <huayra> og koordinert rundt aktivitetene til ubuntu-no
[22:51] <huayra> Hittil har vi kun tatt ting på sparket og prøvd å gjøre det beste ut av det
[22:51] <brik> huayra: http://w00t.dereferenced.net/p/t/pastebin20110205-7128-1rgffou-0.txt fra kl 23.00
[22:53] <Sakarias> huayra: aha, fikk inntrykk å bli en registrert organisasjon med klubbkasse osv...
[22:53] <huayra> takk. Nå er jeg helt oppdatert :)
[22:54] <huayra> Ok. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Fpor å ha en organisasjon trenges det folk som drar lasset
[22:54] <huayra> Jeg kan gjøre mye rart, men jeg har ikke kapasitet til å drive en formell organisasjon
[22:54] <huayra> dog vil jeg ikke bruke min tid på en uorganisert gruppe mennesker som vil mye, men mangler struktur
[22:54] <huayra> :)
[22:55] <huayra> hønna og egget
[22:55] <Sakarias> skjønner
[22:55] <huayra> Så jeg går inn for å følge forslaget til jo-erlend: 1.) Kartlegge ") Dokumenter
[22:55] <huayra> *2)
[22:55] <huayra> og for se på alternativer til organiseringen
[22:56] <huayra> Vi MÅ ikke være en formell organisasjon for å kunne ha en kasse, f.ek.s
[22:56] <huayra> men vi trenger å kunne ha en kasse
[22:56] <huayra> dog kunne vi jobbet under en annen organisajon og være, formelt, en arbeidsgruppe under den organisasjonen
[22:57] <huayra> Vi kan hjelpe til å fremskaffe midler f.eks. men vi kan ikke håndtere hele arbeidet det er å holde en organisasjon vedlike
[22:57] <huayra> hvertfall frem til i dag mener jeg at vi ikke er godt nok organiserte til å gjøre det
[22:59] <Sakarias> vi er vel igrunn ikke organisert i det hele tatt :P
[23:00] <huayra> ja
[23:00] <huayra> Sakarias, tror at vi lar SlimG sende referatet og diskutere resten videre
[23:01] <Sakarias> sure
[23:02] <SlimG> Gleder meg allerede :)
[23:02] <Sakarias> hehe
[23:02] <huayra> :)
[23:02] <huayra> Da hever vi møtet da?
[23:03] <SlimG> Aye
[23:03] <Sakarias> okie
[23:03] <huayra> ok

NorwegianTeam/Meetings/2011-02-05 (last edited 2011-08-14 14:19:39 by hjd)